Inkijk in een borderline wereld

Bron: Uitgeverij Meulenhoff

Stella is een intelligente, levendige jonge vrouw met een snelle geest en een soms onnavolgbaar gevoel voor (zwarte) humor. Maar ze heeft ook borderline, kan fantasie en werkelijkheid niet altijd even goed van elkaar scheiden en gaat gebukt onder een verleden dat ze ondanks langdurige behandeling niet achter zich kan laten. Op haar zevenentwintigste besluit ze dat ze een einde aan haar leven wil maken. Ze wendt zich tot de LevensEinder, een organisatie die haar helpt bij het bestellen van de benodigde dodelijke medicijnen.

Via de LevensEinder komt Stella in contact met Milou, een jonge filmmaker die een documentaire wil maken over haar zelfverkozen dood. Een aantal weken volgt zij Stella en probeert haar beweegredenen te begrijpen. Stella verdraagt geen medelijden en weigert als slachtoffer te worden neergezet. Naarmate ze Milou dichterbij laat komen, zet ze haar steeds meer onder druk om zichzelf ook bloot te geven. De documentaire lijkt te mislukken doordat Milou geen ruimte krijgt om familie, vrienden of hulpverleners te interviewen. Als de datum van het geplande overlijden dichterbij komt, dwingt ze contact af met Stella’s voormalige psychiater. Die weet veel van Stella, maar zij misschien nog wel meer van hem. Met de documentaire wil hij zo min mogelijk te maken hebben, maar Stella laat hem niet koud. Haalt hij haar over om te blijven leven?

Het beste voor iedereen vertelt het verhaal van Stella. Met haar zelfgekozen datum om te sterven. De laatste weken van haar leven worden vastgelegd op film door Milou, die er een documentaire van wil maken. Een documentaire om andere mensen Stellas keuze te laten begrijpen. Maar snel blijkt dat Milou heel wat bagage met zich meedraagt en de documentaire lijkt te gebruiken om een deel van de ervaringen zelf te verwerken.

Milou neemt ook het initiatief om een aantal personen die belangrijk geweest zijn in het leven van Stella bij het verhaal te betrekken, waaronder haar vader en haar voormalige psychiater. In kleine stukjes vertelt Stella over haar jeugd en haar leven. De lezer denkt gaandeweg een inkijk te krijgen in haar verleden, maar niet alles is wat het lijkt. Niet alleen de borderline-patiënt heeft moeite met de grens tussen werkelijkheid en verbeelding, ook de lezer krijgt een gelijkaardig gevoel. Waardoor het verhaal des te meer tot leven komt. Want de verwarring van Stella wordt ook voelbaar voor de lezer.

Een interessante extra dimensie aan het boek is de relatie tussen de voormalige psychiater en het meisje. Wat is er precies tussen hen aan de hand? Dit aspect bevat meerdere lagen. Allereerst een verwijzing naar het vorige boek van Rozing (De psychiater en het meisje). Daarnaast het verhaal van de psychiater (uit het boek), die zelf auteur is van een aantal verhalen. Wat is fictie? Wat gaat over Stella? En deze vragen kunnen zelfs doorgetrokken worden naar de auteur zelf. Die ook psychiater is. Waar eindigt de werkelijkheid en begint de fictie? Wat is echt gebeurd en wat in de verbeelding? De verhalen lopen allemaal in elkaar over.

Het beste voor iedereen is een heel boeiend verhaal. Het thema lijkt zwaar, maar het boek heeft een zekere luchtigheid over zich heen. Niet zozeer door de inhoud, wel door de manier van schrijven. Maar bovenal blijft de lezer na het boek verward achter. En blijkt de auteur er meesterlijk in geslaagd om Stella’s gevoel voor een stukje over te brengen naar de lezer. Wonderlijk.

Uitgeverij Meulenhoff, 1e druk, 9789029091978, januari 2019, Paperback, 352 pagina’s

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


Looking for Something?